torsdag 13 mars 2008

JUBEL, FRÖJD OCH GLÄDJE!

Denna morgon när jag kliver ut i en fuktig men ljummen ny dag sker det fantastiska! ett ljud som får min kropp att bli varm och min själ att jubla och vilja brista ut i tacksamhet inför livets mysterium, vad hände? jo årets största högtid är här, tranorna har kommit!! från farstutrappan i Daretorp hör jag tumpetstötarna från flera av vårens budbärare. Jag säger som munken i Robbin Hood -prisa GUD här kommer skatteåterbäringen!!- för nog är detta naturens återbäring för höstens och vinterns mörker att varje år få uppleva naturens och livets mirakel av pånyttfödelse. Man känner kärlek och ödmjukhet i en stillsam förening för att i nästa stund sjungande hoppa jämnfota. Glöm inte att springa barfota runt huset när ni hör första tranan för året så ni slipper fotvårtor och sen vet ni väl att den som kommer sist ur sängen samma morgon kommer bli morgontrött resten av året, här kommer det bli Lisa.
Nu ska jag hissa flaggan för att hälsa tranorna, till och med hästarna stod stilla i hagen och lyssnade med drömmande blickar.........man känner sig riktigt kär. Kram på er alla människor å ta hand om er vår.

1 kommentar:

Anonym sa...

Barfota utan strumpor och skor...
Här i Hälsingland kanske vi får behålla raggsockorna på ännu en tid, då snön ligger i drivor. Vi försöker locka hit tranorna med skalmejan, och gläds åt små vårtecken som smyger sig på, och era vittnesuppgifter söderifrån.
Vi kämpar likt tranorna med näbbar och klor för att rädda vår sköna natur från provborrbolag & mineralbolagets försök till rovdrift i Nianfors & Majsaberget.
Kolla in www.myspace.com/nejtilluraninianfors och www.nianfors.nu
Skriv gärna ditt namn i uppropslistan tack.
Det droppar från taken när solen bryter igenom och kampen fortsätter. Nej till uran!
Jubel fröjd glädje och HOPP!